Mapping the academic landscape: profiles of academic work in France

25022. Bonnard, C., & Duguet, A. (2025). Mapping the academic landscape: profiles of academic work in France. Journal of Further and Higher Education, 0(0), 1‑15. https://doi.org/10.1080/0309877X.2025.2490020

The academic profession in France, as in other European countries, has undergone a number of changes in recent years, particularly with the rise of new public management and the massification of higher education. Academic work is complex and covers a wide range of activities: teaching, research, scientific and administrative responsibilities. Studies in France and abroad have highlighted the difficulties encountered by permanent academics in finding a balance between these different activities, which may even be in competition with one another. The originality of this research lies in the fact that it examines the academic work in detail, taking into account all of their activities. On the basis of a national quantitative survey of 2656 permanent academics, we identify six ‘profiles’ of academic work. We show that these profiles are highly dependent on academic contexts and disciplinary fields, but also on the status, gender and social background of academics. This research therefore highlights a significant segmentation in the academic work of permanent academics and leads us to consider inequalities within higher education more widely.

En voici un résumé en français :
Le métier d’universitaire en France, comme dans d’autres pays européens, a connu de nombreuses évolutions ces dernières années, notamment avec la montée en puissance de la nouvelle gestion publique et la massification de l’enseignement supérieur. Le travail universitaire est complexe et couvre un large éventail d’activités : enseignement, recherche, responsabilités scientifiques et administratives. Des études en France et à l’étranger ont mis en évidence les difficultés rencontrées par les universitaires permanents pour trouver un équilibre entre ces différentes activités, qui peuvent même être en concurrence les unes avec les autres. L’originalité de cette recherche réside dans le fait qu’elle examine en détail le travail des universitaires en prenant en compte l’ensemble de leurs activités. Sur la base d’une enquête quantitative nationale menée auprès de 2656 universitaires permanents, nous identifions six « profils » de travail académique. Nous montrons que ces profils dépendent fortement des contextes académiques et des domaines disciplinaires, mais aussi du statut, du sexe et de l’origine sociale des universitaires. Cette recherche met donc en évidence une segmentation importante du travail académique des universitaires permanents et nous amène à considérer plus largement les inégalités au sein de l’enseignement supérieur.

L’article est à retrouver sur le site de l’éditeur : https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0309877X.2025.2490020

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